torsdag 27 december 2012

Oh no - what have you done to yourself?!

Nu är julen förbi och nyåret närmar sig. Vet ni vad det innebär och som jag är störd på redan på förhand? Alla "Banta 20kg på endast 2 veckor!", "Börja ett nytt liv" och "Träna bort julkilona"-artiklar och program på TV. Suck people, vakna!

Diskussionen började redan imorse i kafferummet på jobbet: ush så mycket jag har ätit, sade en. Jag är så mätt fortfarande, påstod en annan. Alltså jag åt på tok för mycket under julhelgen, sade den tredje och tog en klunk ur kaffemuggen. Varför skall folk alltid klaga över mängden mat de stoppat i sig under julen? Det är ju definitivt inte så att det man äter mellan jul och nyår får ens kropp att växa med flera storlekar, utan att det man stoppar i sig mellan nyår och jul är det som räknas (förlåt för klichén, men den stämmer verkligen!).



I år bestämde jag mig för att äta endast det jag verkligen gillar och vill ha och fyllde min(a) tallrik(ar) med olika sorters fisk, rosoll och sallad. Pepparkakor åt jag ett dussintal av, medan jag hoppade över chokladen och mindre julskinka än någonsin tidigare (FÖRUTOM på juldagen, då O hade ställt en stor skål Geisha-konfekter på bordet och jag proppade gladeligen i mig innan vi drog till krogen. När jag kom hem från krogen kan jag bara säga: oh my gosh - julskinka med senap..).

Visst känns även min kropp svullen och antagligen har jag gått upp ett eller två kilo, men det tänker jag inte bry mig om. Jag är nöjd över att jag lyckades hålla mig någotlunda i styr, njöt av maten och samvaron och lät bli att äta vissa maträtter bara för att de hör julen till.

Hur är det med dig då: du njöt väl av julmaten?


Joulu on jo takana ja uusi vuosi häämöttää edessäpäin. Tiedätkö mitä se tarkoittaa ja tuo tullessaan (ja joka ahdistaa minua JO nyt)? No "Laihdu 20kg parissa viikossa. Zumbaa peppusi pieneksi minuutissa! Karista joulukinkkukilot liittymällä kuntoklubillemme. Aloita uusi, terveellinen elämä!-tyyppiset lehtiartikkelit ja TV-ohjelmat. Buaah! Mikseivät ihmiset voi tajuta, että se mitä se joulun ja uv:n välillä ei juuri vaikuta elämääsi, vaan ne elämäntavat ja syömingit jotka ovat uuden vuoden ja joulun välillä (anteeksi tämä kliseinen ilmaisu, mutta se pitää paikkaansa!).
Itse päätin tänä vuonna syödä vain ja ainoastaan niitä ruokia joita minun teki mieli ja täytinkin lautaseni erilaisilla kaloilla, salaateilla ja rosollilla. Äitin tekemiä pipareita vetelin surutta kaksin käsin, kun taas suklaat saivat jäädä rasioihinsa - ei vaan tehnyt mieli. Ainoa poikkeus tapahtui joulupäivänä, jolloin O:n tarjoamat Geishat alkoivat parin viinilasillisen jälkeen himoittamaan ja baari-illan jälkeen suorastaan sukelsin jääkaappiin joulukinkkua maiskuttelemaan).
Olen minäkin tainnut sen kilon tai pari kerännyt kroppaani joulun aikana, mutten aio välittää siitä pätkän vertaa: kilot johtuvat todennäköisesti nesteestä, joka pikkuhiljaa vähenee kropasta nyt kun suolan (ja punaviinin..) käyttö vähenee. Ainoa ikävä puoli on, ettei kroppa näin turvonneena tunnu oikein omalta, mutten aio antaa sen masentaa minua. Olen nimittäin tyytyväinen ja jopa ylpeä siitä, että todella nautin kaikesta mitä söin tänä jouluna, enkä syönyt mitään vain siksi, että se "kuuluu jouluun".
Mites siellä - herkuttelithan surutta?




pics from weheartit.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3