tisdag 4 december 2012

Sneak peak and how it all has started

Well hello there och beklagar bloggtystnaden: flytten på lördag till en ny ort har medfört att jag är tvungen att prioritera vad som är viktigast att sköta först och vad som kan vänta ett tag. En av dem som hamnat på väntelistan är tyvärr bloggen, men jag lovar att förbättring skall se direkt när vi börjar bli hemmastadda och har lyckats fixa hushållet i skick.

På lördagen hoppade jag altså på bussen med en bag på axeln, en väska på ryggen och cykeln i handen och spenderade de följande 5 timmarna bekvämt utbredd på bakbänken av bussen. För att vara ärlig så minns jag inte mer vad som har hänt sedan dess och nu är det redan tisdag; allt är så nytt och ofattbart ännu!

Lägenheten är ca 120 m2 stor och för tillfället väldigt, väldigt tom då vi endast har T:s grejer här - mitt eget flyttlass kommer senare. Varje lediga stund spenderar jag framför datorn eller bläddrandes i reklamer i jakt på en garderob för ytterkläderna, ett 6 personers matbord med stolar, säng och en stor lipasto. Jag minns inte ens hur många djupa suckar jag tagit då jag tänker på hur olika kvinnor och män tycks prioritera inredning och vad som är viktigt att skaffa: medan jag jagar möbler och inredningsgrejer, fokuserar T på teknik. Men visst måste jag erkänna att jag (i smyg) också njuter av den giganta screenen som fungerar som TV/biosal i vardagsrummet..

Igår hade jag första dagen på min nya arbetsplats och idag är det kvällstur som gäller. Hela december kommer jag att vara på en avdelning och fr.o.m. årsskiftet flyttas jag vidare - jännä!

Fy så råddigt det här inlägget blev. Tyvärr får ni nöja er med några sneak peak-bilder av usel kvalitet, eftersom min kamera fortfarande är kvar i huvudstadsregionen..


trappan till övre våningen/rappuset yläkertaan

Vardagsrummet med screenen/olkkaria ja screeniä

Nyvaken värdinna och köketvastaherännyt emäntä ja keittiötä

No mutta heippa ja pahoittelut blogikuivuudesta: lauantainen muutto on saanut ajan kulumaan kuin siivillä enkä ole edes ehtinyt muiden blogeja lukea, saati sitten päivittelemään tätä omaani! Tätä tämä elämä tulee nyt hetken olemaan, koska huomaan panostavani kaiken vapaa-aikana uuden kodin sisustukseen ja uuteen elämään sopeutumiseen. 
Lauantaina hyppäsin siis bussiin kera bagin, repun ja pyörän ja suuntasin 5 h ajan kohti uuttaa kotia. Siitä lähtien tapahtumat ovat oikeastaan yhtä mössö päässäni, enkä edes muista mitä olen tehnyt (miten niin pää pyörällä kuin undulaatilla pesukoneessa?). 
Uudessa asunnossamme on peräti 120 m2, joten voitte vain kuvitella kuinka tyhjä se tällä hetkellä on kun sisustusta hoitaa tällä hetkellä ainoastaan T:n kamat - oma muuttokuormani kun saapuu hieman myöhemmin. Olen silti jo aivan rakastunut tähän uuteen ihanuuteen ja metsästänkin kuumeisesti huonekaluja (jottei talo olisi niin hervottoman kokoisen tuntuinen ;)), m.m. vaatekaappia ulkovaatteille, 6 hengen ruokapöytää tuoleineen sekä sänkyä.
Eilen aloitin uudessa työpaikassa, sekä talvipyöräilykauden (ja pakkaslenkkeilynkin - olenpa ollut aktiivinen!). Joulukuun tulen nyt olemaan yhdellä osastolla, josta siirryn vuoden vaihteessa jo seuraavalle henkilöstöpulan takia. Huhheijjaa.
En edes enää muista kuinka monta syvää huokausta olen saanut vetää kun olen huomannut miten sukupuolet priorisoivat ostoksia täysin eri lailla: siinä missä minä himoitsen huonekaluja ja kaikkia ihania yksityiskohtia sisustukseen, keskittyy T tekniikkaan ja härveleihin. Vaikka paikko kai minun on myöntää, etten pistä pahakseni, että olohuoneestamme löytyy oma leffasali kun TV:n asiaa hoitaa hervottoman kokoinen screeni..
Pahoittelen sneak peak-kuvien järkyttävää laatua: järkkärini on edelleen pk-seudulla, mutta ehkäpä näistä saa jo pientä tuntumaa siitä, minkälainen tämä meidän unelmatalomme on..? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3