onsdag 9 januari 2013

Sorry honey, but I think we´re over

Är det bara jag som tror eller stämmer det att teknik i dagens länge kollapsar och får en massa fel betydligt oftare och mer än tidigare? Am I getting old..?


 Min mobiltelefon, Samppa (Samsung S Plus), har under de senaste 6 månaderna haft allt oftare och allt fler fel: han stänger av sig när det passar sig, tömmer batteriet utan förvarning, ringer samtal och vägrar stänga av dem (trots att man slår på touch screenen).. Trots att jag snällt har uppdaterat softan på honom har han vägrat bli sig själv - som han var då vi inledde vårt förhållande - igen. Igår höll jag på att explodera då han ÅTER stängde av sig och svor alla svordomar som jag känner till medan T satt brevid mig i bilen och tittade förundrat på mig. "Du måste ju skaffa en ny telefon helt enkelt", konstaterade han på sitt (ko)lugna sätt, satte sig vid laptopen och började bläddra på nätet efter en potentiell kandidat då vi kom hem. 

På kvällen åkte vi ett hastigt varv via Gigantti och tittade på en modell. Trots att jag hör till dem som helst av allt skjuter upp med att göra beslut (oberoende om det handlar om mat, telefoner, kläder eller arbetsplatser..), hittade jag en bekräftelse om att jag visst beställt en ny telefon åt mig på eposten i morse - så tydligen är en ny vit telefon påväg hem till mig inom kort!

Kan du gissa en hurdan?



Olenko vain tulossa vanhaksi, vai onko joku muukin huomannut, että tekniikka nykypäivänä kestää huomattavasti vähemmän ja saa ties minkälaisia vikoja huomattavasti nopeammin ja useammin kuin vanhoina hyvinä aikoina ennen?
Kännykkä, ah niin rakas Samppani (virallisesti Samsung S Plus), on viimeisten 6 kk aikana vinkuroinut ja venkuroinut enemmän kuin koskaan aiemmin. Hän (kyllä, puhun kännykästäni hän-muodossa) m.m. sammuu itsekseen, tyhjentää akun ennalta varoittamatta, sekä soittelee puheluita itsekseen, eikä suostu päättämään niitä, vaikka ruutua hakkaisi kuinka.. Olen yrittänyt päivittää softaa ja käsitellä puhelintani nätisti, mutta tuloksetta: vikoja ilmenee jo päivittäin!
Eilen räjähdin taas Sampan sammuessa itsekseen ja latailin kaikkia kirosanoja mitä sanavarastoni kattaa ja sisältää. T istui vieressäni autossa ja totesi tyynen rauhallisesti, että minun varmaan kannattaisi hankkia uusi puhelin. Kotiin päästyämme hän istahti koneelle, etsi pari sopivaa mallia ja myöhemmin illalla käväisimme vielä Gigantissa katsomassa niitä. 
Vaikka kuulunkin ihmisryhmään, joka on todella huono tekemään päätöksiä (koski se sitten vaatteita, ruokaa, puhelimia tai työpaikkoja), taisin eilen tilata uuden puhelimen, koska sähköpostistani löytyi tänään tilausvahvistus. Uusi valkoinen kaunotar on siis näillä näkymin pikkuhiljaa saapumassa uuteen kotiinsa. Arvaatko minkälaisen puhelimeen päädyin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3