måndag 14 januari 2013

When your whole world circles around one thing

Värk. Tandvärk. Antagligen worst thing ever och det värsta är att jag inte ens är säker på om känslan som för tillfället råder i min mun är tandvärk.


Redan för flera år sedan sade tandläkaren åt mig att mina visdomständer aldrig kommer att växa ut (vilket är underligt vanligt faktiskt!) och i den tron har jag levt fram tills december. Visdomstanden i höger övrekäk har mer eller mindre känts (värkt?), men jag har försökt övertyga mig om att det knappast är visdomständerna, utan någonting helt annat som orsakar känslan. För er som inte visste, så ogillar jag besök hos tandläkaren - inte för att jag skulle ha några hemskt dramatiska erfarenheter eller så - men ärligt talat är jag rädd för tandläkaren. Därför blev jag allt annat än glad då jag kände en hård bit i övrekäken: början på en tand? Ush. Tydligen hade tandläkaren fel: det verkar som om visdomständerna ändå tänker växa ut även på lilla mig.

Idag har jag svurit över mina tänder x 1000 då även nedre käken börjat värka. Från att ha trott att jag skall få leva utan visdomständer, börjar jag så småningom inse att jag sen också kommer att få sådana - kanske t.o.m. 2 stycken!

Någon annan som är rädd för tandläkaren?


Kipu. Hammaskipu. Varmaan yksi pahimmista asioista, mitä ihmiselle suoda voi. Pahinta tässä on vielä se, etten edes ole varma jos tuntemukseni johtuu hampaista vai jostain muusta.
Jo monta vuotta sitten hammaslääkäri kertoi huojentuvia uutisia: viisaudenhampaani eivät tule puhkeamaan. Jes! Paras mahdollinen uutinen kaltaiselleni potilaalle, joka pelkää hammaslääkäriä. En kärsi pahimmasta mahdollisesta pelosta, mutta tuoliin joutuessani puristan aina käsinojaa rystyset valkoisina ja unohdan hengittää.
Joulukuun alusta lähtien olen enemmän tai vähemmän kärsinyt hassusta tuntemuksesta suussani ja olen pikkuhiljaa alkanut tajuamaan ja hyväksymään, että kyseessä taitaa olla mikäs muu kuin hammaskipu, joka johtuu puhkeavista viisaudenhampaista. Joten elettyäni uskossa, että saan viettää onnellista elämää vailla viisaudenhampaita, taidankin saada niitä - jopa kaksin kappalein!
Löytyykö sieltä muitakin hampilääkäripelosta kärsiviä?

pics from weheartit.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3