torsdag 21 mars 2013

"..and the world gets in my face, I say.. Have a nice day!"

Jag kan inte sluta bli överraskad över hur otroligt stor inverkan solen och den nalkande våren (och småningom t.o.m. sommaren?) har på mig: en solig dag som denna får mig att kvittra och flyta omkring lätt som en liten fågel och le åt hela världen så att t.o.m. människor som jag möter på gatan tittar förundrat (och funderar antagligen vilka piller jag ätit imorse :D)


Tidigare i veckan var jag till apoteket och köpte ett starkare D-vitamin-preparat (äter nu 20 mikrogram, då jag tidigare åt 7,5) samt Berocca, vilka jag startar varje morgon med. Jag tror att dessa också kan ha en viss inverkan på att jag känner mig betydligt piggare nu än tidigare - speciellt då jag TROR på att pillren skall få mig att må bättre. Hur många blir inte kvitt huvudvärken direkt då de tagit en värkmedicin, trots att de egentligen plockat i sig en Multitabs (men bara missat och tagit fel burk)? Exakt. Nej, jag påstår inte att mediciner är humbug, men tror att en del av "verkan" som pillren ger oss sitter mellan våra öron och att vi TROR på dem.


Okej, back to business. Idag hade jag ledigt från jobbet och började dagen med att njuta frukost i lugn och ro, samt tvätta byk och koka kräm (vägen till mannens hjärta går via magen, right? ;)). Efter att ha tittat en stund på Gordon Ramsay på TV hoppade jag på cykeln och drog till gymmet, där jag satsade på ett benpass och var riktigt, riktigt nöjd efteråt. Testade några nya rörelser, vilka fick musklerna att arbeta på ett helt annat sätt (vilket säkert kommer att kännas som ett dåligt val imorgon - senast i övermorgon ;)). Jag brukar ofta variera sättet att träna samma muskelgrupper, eftersom jag a) håller motivationen högre då jag har variation, samt b) tror att en mångsidig träning anstränger kroppen effektivare och ger bättre resultat.



På eftermiddagen/början av kvällen gick jag ännu ut på en lugn promenad och bara njöt av solskenet och drog djupa andetag för att maximera mängden friska luft jag fick i mig. Stannade på vägen (för en gångs skull!) och bara njöt av det jag såg: sol, torr asvalt här och var, snödrivor och skidåkare.


Kuinkakohan pitkään ja monta kertaa jaksan yllättyä siitä, miten suuri vaikutus auringolla on jaksamiseeni ja fiilikseeni? Tälläisenä päivänä kun aurinko on paistanut koko päivän kirkkaalta taivaalta, olen viserrellyt ja liitänyt paikasta toiseen kuin vapaa taivaan lintu ja hymyillyt maailmalle, jopa niin, että vastaantulijat kääntyivät perääni katsomaan (ja varmasti ihmettelivät mitä pillereitä olin popsinut aamupalaksi ;)).
Alkuviikosta hain apteekista vahvemman D-vitaminiilisän (syön nyt 25 mikrogrammaa, entisen 7,5 sijaan), sekä Beroccaa, joilla aloitan nyt jokaisen aamuni. Uskon, että pirteyteni johtuu osittain näistä vitamiinilisistä, sekä tietty auringosta. Uskon muutenkin, että lääkkeiden vaikutus osittain johtuu siitä, että ihmiset USKOVAT niiden vaikutukseen. Kuinka moni on esim. saanut helpotusta päänsärkyynsä otettuaan kipulääkkeen lähes samantien? (myöhemmin voi jopa huomata ottaneensa epähuomiossa Multitabsin, mutta hittoako siinä kun särky lähti :D).
Tänään oli vuorossa vapaapäivä töistä ja sain aloittaa aamuni ihanan rauhallisissa merkeissä, aamukahvin ja aamupalan merkeissä, sekä pyykkiä pesten ja kiisseliä keittäen (tie miehen sydämeen kulkee vatsan kautta, eikö?). 
Katsottuani hetken Gordon Ramsayta TV:stä hyppäsin pyörän selkään ja suuntasin salille treenaamaan jalkojani. Tein jalkatreenini tänään taas hieman uusin liikkein ja olin todella tyytyväinen lopputulokseen. Tykkään usein vaihdella liikkeitä, joilla treenaan eri lihaksia koska a) mielenkiintoni pysyy paremmin yllä ja b) uskon lihasten kehittyvän paremmin ja tehokkaammin, jos niitä rasitetaan hieman eri tavalla eikä aina samoin liikkein.
Iltapäivällä vedin vielä lenkkarit jalkaan ja lähdin rauhalliselle kävelylle fiilistelemään ystävääni aurinkoa. Pysähtelin aika ajoin vain ihailemaan maisemia ja vedin syvään henkeä, jotta saisin mahdollisimman paljon happea kroppaani. Oli ihanaa huomata uusia kevään merkkejä: kuivaa asvalttia siellä täällä, auringonpaistetta, sekä tyytyväisen näköisiä hiihtäjiä (jotka varmasti hiihtelevät jo viimeisiä hiihtojaan tältä talvelta).

ps. Huomaatko jotakin uutta? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3