torsdag 22 augusti 2013

The only one who is responsible is you

Kukaan ei ole vastuussa ihmisen hyvinvoinnista, kuin tämä itse. Terveys on asia, jota harvoin osaa edes arvostaa ennenkuin sen menettää, mutta jota tulisi vaalia joka päivä. Kiire, stressi, aikataulut ja deadlinet nykypäivän yhteiskunnassa menevät harmittavan usein hyvinvoinnin ja terveyden edelle ja sitä jopa tietyissä määrin suositaan; "tehokas" työntekijä, eli se joka hoitaa hommat nopeimmiten kotiin kunnialla ja tuottaa eniten tulosta on se, joka saa palkankorotuksen, pääsee "kuukauden työntekijäksi" ja joka on pomon suosiossa - kunnes terveys pettää paineen alla ja ihminen romahtaa. 


Itse jouduin jälleen kesän lopulla kokea miltä tuntuu, kun terveys pettää ja jouduin myöntämään, etten ole pitänyt itsestäni tarpeeksi hyvää huolta. Tapaturma pisti minut jälleen laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen, pysähtymään ja miettimään, mikä on minulle tärkeätä. Tajusin, että minun on yksinkertaisesti PAKKO hiljentää tahtia, alkaa itsekkäämmäksi ja alkaa vaalimaan terveyttäni paremmin - elämiä kun on vain se yksi.


Konkreettisesti tämä tarkoittaa, että olen tietoisesti pyrkinyt hiljentämään tahtiani: enää ei ole pakko mennä heti aamusta salille jos ei tee mieli - ehtiihän sinne myöhemminkin. Liikuntaa harrastan edelleen, mutta pyrin tekemään sitä entistä enemmän fiilispohjalta: hyvänä päivänä lisään jopa painoja pakkoihin ja hymyilen itsekseni tyytyväisenä kun ennätyksen paukkuvat, mutta pyrin myös venyttelemään ja hengittelemään syvään jos kroppa tuntuu pyytämään sitä. Kotona saatan maata sohvalla ja vain tuijotella kattoon - jos siltä tuntuu. Makailen lähes päivittäin piikkimatolla, suljen silmäni ja yritän hetkeksi tyhjentää mieleni täysin rauhallisesti hengitellen.


Ruokailuissa pyrin säännöllisyyteen, eli syömään tasaisin vääliajoin, sekä mahdollisimman puhdasta, laadukasta ruokaa. Ruokavalioni on itse asiassa jo pitkään ollut tälläinen, mutta pyrin nyt pienentämään annoskokoja ja mieluummin syömään useammin, välttääkseni verensokerilaskut ja itkupotkuraivarit, joita tämä aiheuttaa ;)

Sammutan tietokoneen iltaisin aikaisemmin kuin aiemmin ja pyrin rauhoittumaan ennen sänkyyn menoa, jotta mahdolliset murheet eivät seuraisi minua peiton alle ja valvottaisi.

No, onko jotain tuloksia jo syntynyt?

Tähän mennessä olen huomannutn: unenlaatuni parantuneen: nukahdan suht. nopeasti iltaisin ja herään virkeänä aamulla. Mieleni on rauhallisempi, mutta toisaalta huomaan myös miten nopeasti ärsyynnyn jos kiire alkaa painaa ja joku tai jokin yrittää estää minua toteuttamasta tätä tiettyä "rauhaa" johon pyrin itse. Olen sitä mieltä, että stressaantunut ihminen ei loppupeleissä yhtään tehokkaampi kuin rauhallinen.

Herättääkö tämä ajatuksia?


Bråttom, stress, deadlines och tidtabeller - det är dagens ord. Ju hastigare en arbetstagare utför sitt jobb, desto effektivare anses han och blir oftare nominerad som "månades jobbare", blir chefens favorit och får de flesta dunkarna i ryggen som tack för goda resultat - tills hälsan ger med sig och människan brakar ihop. 
Stress är ett gift för kroppen och hälsan, varav vi bara har en var. Allt för sällan "hinner" vi i dagens stressade samhälle stanna upp och ta vara på dessa, även om de är de absolut viktigaste vi har.
Själv fick jag - åter - i slutet av sommaren erfara hur liten och hjälplös man blir då man förlorar hälsan. I samma stund bestämde jag mig för att ÄNTLIGEN börja ta bättre hand om mig själv, min hälsa och kropp.
Konkret betyder detta att jag satsar på att varva ned, ligga på spikmattan eller soffan och bara andas djupt. Motionera gör jag, men mer enligt "fiilis" - inte enligt vad det står i kalendern. På gymmet kan jag t.o.m. slå nya rekord om det känns så, men å andra sidan kan jag stretcha lugnt i 30 minuter om det känns som att kroppen behöver det.
När det kommer till mat satsar jag på att äta mer regelbundet än tidigare, samt kvalitativ mat (vilket jag gjort redan ett tag, så inget nytt egentligen..). Jag strävar till att hålla portionsstorlekarna små, men på att äta oftare.
Har jag märkt några resultat redan? Yep. Jag sover bättre och vaknar utvilad, samt känner mig lugnare än tidigare. Å andra sidan märker jag också hur fort jag blir irriterad om någon eller något försöker störa min ro. En stressad person är - enligt mig - sällan mer effektiv än en lugn.
Väcker detta tankar? 

2 kommentarer:

  1. Jag tror det du borde göra är att lägga upp gränser för hur många gånger du får gå på länk/ gymmet. Eftersom dina symptom nästan tyder på att du skulle lida av ylikunto. Matmängden borde du säkert också öka på eftersom du ser sliten och för liten ut. Menar inte att vara elak men utan tillräcklig näring kommer din kropp att kollapsa om och om igen, tills väggen en dag kommer emot påriktigt. En sak som också skulle kunna funkka för dej är att ta in ordentliga tankkausdagar då du ser till att få i dej riktig ordentligt med mat, +500 kcal lr dyl. En sak som du också skulle kunna göra är att räkna ut hur mycket kalorier du förbrukar på en dag, ha pulsmätarn på från morgon till kväll, så du skulle förstå hur mycket du egentligen förbrukar.

    Kämpa på och förhoppningsvis hittar du en balans så småningom! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar <3
      Jag har nu funderat ett tag och fattade (åter) ett tungt och stort, men viktigt beslut och vänder (åter!) ett blad i mitt liv. Satsar på att ta det lugnt, göra det som känns bra och äta det som smakar gott och helt enkelt lära känna mig själv igen via dessa :)
      Livet skall tydligen inte alltid vara så enkelt, men jag hoppas att det kommer att kännas bättre efter ett tag :)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3